Az én Frida Kahlo fotózásom

Frida Kahlo története nagy hatással van rám a mai napig. Csodálatos festményeket alkotott, de egy szenvedésekkel teli életet mondhatott magáénak, mind a betegsége, mind pedig a párkapcsolata miatt. Viszont a művészetben, a festésben találta meg mindazt az örömet és boldogságot, ami nem adatott meg neki élete folyamán. Saját fájdalmát az ecsetével le tudta festeni és festményeivel átadni a világnak. Betegsége ellenére színes egyéniség volt, megjelenésével, ruháival egyfajta különcségével egy csodálatos világot alakított ki maga körül. Frida Kahlo egy új stílust teremtett. Ezt a színes világot, színkavalkádot magával a rejtett szomorúságával együtt szerettem volna megjeleníteni a fotóimmal én is, amikor nekifogtam ennek a projektnek. 1 évig terveztük a Frida Kahlo projektet a stylisttal, Yulia Zimmermannal és a magyar Frida Kahlo megteremtőjével az Aurora Folklamourral, Német Hajnal Aurorával. Olyan helyszínt kerestem amely különleges, egyedi, színes, paradicsomi, ahol a ruhatervező színes magyar tradicionális ruhái élnek, életre kelnek. Igy született meg az az ötlet, hogy Marokkóban fotózzuk be a ruhákat.

Készülődés során egy óriási bőröndbe bepakoltuk a ruhákat, ékszereket, fotós felszerelést és elindultam másodszor is a csodák birodalmába, immáron teljesen egyedül. Stylist ismerősömmel csak Rabatban találkoztunk. Most már ismertem a járást, nem utaztam éjszaka egyedül a vonaton, hanem egy riadban töltöttem az első éjszakát Marrakesh belvárosában és csak másnap keltem útra Rabat felé első osztályon robogva.

Marrakesh teljesen különbözik Rabat városától. Marrakeshben nagy a nyüzsgés, a színes kavalkád, a medina, a tömegturizmus, az árak is merőben mások. Itt a  taxi annyiba került euróban, mint Rabatban dirhamban, többszörös szorzóval. Rabat ehhez képest visszafogott, építészeti stílusában is letisztultabb, teljesen különbözik Marrakeshtől, az emberek is nyugodtabbak, nincsenek turista tömegek, és a taxisok se húzzák le az embert. Mindenki teszi a dolgát, nem támadnak le azonnal, hogy vásároljál ezt vagy azt. Rabat belvárosában, a medinában sikerült szállást találnom, mely egy óriási labirintus minden utcácskája egyforma fehér-kék színű és gyakorlatilag lehetetlen kijutni ebből a labirintusból. Egyszer sikerült úgy eltévednem, hogy sírva hívtam föl marokkói szállásadómat, hogy nem találok ki a medina közepéből és jöjjön értem. Megjegyzem, én sehol nem szoktam eltévedni, eddig még mindenhova eltaláltam, de itt ez lehetetlen küldetésnek bizonyult.

Rabatban a Dar Shaan luxus riadba szerveztük a Frida Kahlo fotózást egy autentikus arab modellel, Jina Krishane-el. Elárulom nektek az volt a különleges ebben a fotózásban, hogy tradicionális erdélyi és magyar ruhákat, ékszereket párosítottunk arab és indiai stílusú fejkendőkkel és színes modern ruhadarabokkal. Egy igazi nemzetközi projektté sikeredett a vállalkozásunk: orosz stylistttal, magyar fotóssal és arab modelllel.  Maga a riad egyszerűen gyönyörű, belső átriumos udvarával, verandáival, faragott fa ajtóival, banánfákkal, pálmákkal, csempézett padlójával. Itt nem volt problémám a fényviszonyokkal sem, rengeteg természetes napfény áradt be a belső udvarra. Kipakoltuk a kincseinket, nagyjából zsibvásárra emlékeztetett az a sok színes ruha, ékszer amik előkerültek a bőröndből és nekiláttunk sminkelni, öltöztetni, fotózni.

Összességében elmondható, hogy életem egyik nagy álma valósult meg ezzel a fotózással. Csodaországban fotózhattam egy olyan projektet, ami mind kreativitásban, mind pedig érzelmekben vissza tudta adni azt, amit megálmodtam 1 évvel előtte.